2
html |
|
Nu firar vi tjugo år
Det är nu tjugo år Föreningen Datorn i utbildningen bildades.
Det är lätt att känna en viss svindel när man tänker
tillbaka. Det var en annan värld. Våra vanor har förändrats
på ett makalöst vis. Det är en utmaning för skolan
att kunna inta en dynamisk roll i denna samhälleliga omvandlingsprocess.
Att ge kunskaper, insikter och självförtroende att möta
det nya. Läs Peter Beckers ledare
|
4
|
|
Följ våren
i naturen och på webben
Gå på grodsafari eller örtjakt. Tips, inspiration och fakta
finns på webben.. |
6
|
|
Att skjuta eller
skjutas ...
Krigets kalla logik har invaderat våra bildskärmar, vårt
språk och våra drömmar, skriver Ana L. Valdés. Vi
blir erövrade, vi belägrar och uppvaktas, vi vinner eller förlorar. |
TEMA: Medier,
skapande och lärande |
8
|
|
Med kameran som penna
Svaga elever blir plötsligt starka, det är andra personer
som kliver fram när man börjar arbeta med att skapa video i
klassrummet. Janne Larsen, Mediacenter i Stenungsund, har stöttat
elever och lärare på Kristinedalsskolan i deras arbete med
digital video i klassrummet.
|
12
|
|
Lära genom medier och skapande
Att arbeta med video och media i skolan är en möjlighet för
barn och ungdomarna att utveckla språket, identiteten och självförtroendet.
Helena Danielsson har i sin forskning följt klasser som integrerat
media och video i undervisningen.
|
14
|
|
Medier och IT
Efter ett antal år där fokus till stor del har legat på
it-verktygen är det dags att förena IT-frågorna och mediefrågorna
i skolan, menar Mikael Iselow, Nationellt resurscentrum för läromedia.
|
15
|
|
Att använda
medier i skolan
Medieresor är en ny bok, med cd, från Utbildningsradion och Multimediabyrån
om hur man kan använda medier i skolan. |
16
html |
|
Ungdomskultur
och medier
Bosse Andersson
söker efter nya idéer kring hur nya former för berättande
kan användas i pedagogers arbete i skolan. |
18
html |
|
Mobiltelefonen
hot eller möjlighet i skolan
Vad innebär det att elever i allt mindre apparater har tillgång
till allt större världar? Isak Benyamine, Interaktiva institutet
skriver om nya världar och nya uttrycksformer. |
20 |
|
Skolan utan stöd i förslag
till ny IT-politik
Slutrapporten från utvärderingen av regeringens IT-politik, En
lärande IT-politik för tillväxt och välfärd
platsar bäst i närmsta soptunna menar Lars-Erik Nilsson, högskolan
i Kristianstad. |
22
html |
|
Svagt
ledarskap för IT i skolan?
Insikten om IT som centralt element i skolan kräver att skolledare
och övriga ledningspersoner också leder arbetet med IT, skriver
Peter Becker i en kommentar till en ny rapport från KK-stiftelsen. |
25
|
|
Hur blir en möbel till?
På konferensen Medier, skapande och lärande i Jönköping
presenterades flera projekt med samverkan mellan skola och näringsliv. |
26
|
|
Jorden runt med Arkimedes
verktygslåda
Anna Sjöholm, Göteborgs tekniska gymnasium, recenserar Den flygande
matten, en bok och webb i matematik A, där eleverna får
följa med Emma och Arkimedes verktygslåda jorden runt. |
28
html |
|
Kunskapen
satt på undantag
Vad är
skillnaden mellan datorns görande och vårt tänkande? Ola
Svärd ger sig ut på kunskapsresa i Sven-Eric Liedmans sällskap. |
30 |
|
Lära genom lek och konstruktion
Etoys är en visuell multimediamiljö i Squeak för barn i åldern
8-12 år. Göran Krampe guidar. |
33 |
|
Digitalt stöd i matematik
Kim Rose är en av eldsjälarna bakom användningen av Squeak
och Etoys i skolan för att bland annat stödja undervisningen i
matematik och naturvetenskap. |
35 |
|
Guldäpplet dags
att nominera lärare
Har du en kollega som är värd Guldäpplet? Dags att nominera
kandidater till lärarstipendiet. |