Om tävlingen
 
Presentation
Anmälan
Kalendarium
Inlämning av bidrag


Öppet forum
 
Fråga, tipsa, debattera


Arbeta med skoltidning
 
Hur går man tillväga
Uppslag för innehåll
Länkar och litteraturtips


Handledningar
 
Text för tidning
Bild för tidning
Göra serier
Att skapa en webbplats
Upphovsrätt


Evenemang
 
Veckans profil
Galleri 2000
Galleri 1999
Skolforum 1-4 nov
Netdaysveckan


Datorn i Utbildningen


     

Gör så här
- för att skapa en bra första sida på din webb

Marianne Schvarcz, nyhetschef på Aftonbladet.se ger tips om saker att tänka på när det gäller webbtidningens förstasida. Marianne är också en av medlemmarna i juryn för Årets Bästa Skoltidning.

– Jag tror att man kan ta tillvara mycket av det som också är viktigt när man gör en tryckt tidning. Det är viktigt att tänka på vad som är viktigt! Att verkligen lyfta fram det som är värt att läsa och titta på.

Satsa på några stora rubriker. En bra bild. Lägg det du allra helst vill locka med högt upp på sidan. Skapa en struktur som tydligt talar om vad de olika underavdelningarna innehåller – och ett mönster för hur man enkelt hittar dit och som också gör att man på förstasidan ser att det kommit till nya artiklar inne i tidningen.

På Aftonbladet gör vi ofta rubriker i två led. Först några korta snärtiga ord – och sen i mindre stil några fler ord som förklarar vad det egentligen handlar om.

Gör så här
- om du vill få många som läser din artikel

Det är ett effektivt sätt att arbeta på, ger stor slagkraft och är också ganska lätt.

Vill du att läsarna av din webbtidning ska komma ofta gäller det att ofta byta material och komma med något nytt. Kanske kan du helt enkelt byta plats på rubrikerna – lansera olika artiklar högst upp sidan?

Ett annat kul sätt kan vara att ha en liten omröstning direkt på sidan. Då blir det spännande att komma tillbaka för att hålla koll på hur det går och om din åsikt har stöd av de andra nätläsarna.

 Länkar 
 
Marianne Schvarcz, nyhetschef på Aftonbladet.se
Frida Ekdahl, Jennie Dahlin och Malin Boglert, Lerum
Robert Karlsson, tävlande chefredaktör för Nöjesbladet
Mats Björling, formgivare, tidningen ETC
Katarina Eriksson, formgivare
Mats Nilsson, multimediaproducent, ETC
Karin Samlson, journalist, Aftonbladet
Jens Nilsson, webbdesigner, Icon Medialab
Ulf Lodin, frilansfotograf
Linda Sällström, grafiker, Multimedia/KTH-Haninge










Datorn i Utbildningen, tävlingsledningen, 2000.

Materialet får kopieras för användning inom tävlande grupper.

Webbproduktion, diu admin, 2000-08-15.