Startsidan


Veckans fråga: Mini

Veckans fråga: Junior

Om tävlingen

Vinnare, uppgifter och lösningar:
Vinnare vt2010
Mini / Junior
Vinnare ht2009
Mini / Junior
Vinnare vt2009
Mini / Junior
Vinnare ht2008
Mini / Junior
Vinnare vt2007
Vinnare ht2006
Vinnare vt2006
Vinnare ht2005
Vinnare vt2005
Vinnare ht2004
Vinnare vt2004
Vinnare ht2003
Vinnare vt2003
Vinnare ht2002
Vinnare vt2002
Vinnare ht2001
Vinnare vt2001
 
 
Veckans vinnare !



Höstterminen 2002



Veckans problem, vecka 50:

Vilka andra artister har popartisten Håkan Hellström inspirerats av i sin musik? (Fundera över dina källor, kan du lita på dem?)


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Emma Sundh
Skola: Norregård, Växjö

Svar: Rockmusiken har legat till grund för Håkan Hellströms musik ,men han lyssnar på alla sorters musik .Jazzmusik,tex Chet Baker, och Sjutti och åttiotalspunk av bla Isse lyssnar han på. Han gillar över huvud taget all musik utom dödsmetall. Smiths lyssnade han mycket på under sin uppväxttid. Bruce Springsteen, Bowie(med Thursday Child) och Dylan var viktiga inspirationskällor.

Metod: Jag var inne på Håkan Hellströms officiella hemsida - www.hakanhellstrom.com och letade info om honom. Var även inne på www.rockguiden.se/hakhelld.htm och letade. Den officiella sidan känns självklart mer pålitlig, men jag tror man kan lita på båda sidorna. Jag använde söktjänsten Evreka - www.evreka.se för att hitta de båda sidorna.

Lenas kommentar:

Grattis Emma! Du har gjort en bra sökning och dessutom prövat på två ställen.

Det har kommit in många bra lösningar denna vecka. Flera har varit på Hellströms officiella hemsida, rockguiden och Aftonbladet. Aftonbladet räknar upp ännu fler artister. De skriver: ” Han håller alla dörrar öppna. Bjuder in alla han gillar till den fest som är hans nya skiva.” Sedan räknar de upp en mängd artister. De måste ju också räknas till dem som han inspirerats av.

Men jag gillar ändå ditt svar bäst därför att du uppger adresserna där du hittat informationen och båda de sökmotorer som du använt. Du berättar också med egna ord, både om det du hittat och hur du gått tillväga.

Mest aktiva skolor denna gång var Bergavik i Kalmar, Norregård i Växjö, Kunsgberget i Linköping och Björngårdsskolan i Stockholm. Grattis till fina insatser!

Nu hoppas vi att alla ni som jobbat med tävlingen får en riktigt rolig och skön jul, så hörs vi till vårterminen igen!




Veckans problem, vecka 49:

Lena Hallengren är ny ungdomsminister. Berätta kort om hennes bakgrund och vad hon säger att hon vill åstadkomma. Använd flera källor och skriv med egna ord.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Joakim Müller
Skola: Brunn Skola, Ingarö

Svar: Lena Hallengren kommer från Kalmar. Där jobbade hon med ungdomsfrågor i kommunen. Hon har varit med i styrelsen för LSU, Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer. Hon har alltid jobbat med politik men hon är utbildad grundskolelärare.
Vad ska du ta itu med först? - Jag ska se vilka ärenden som ligger överst i högen och börja där. Barnomsorgen, vuxenutbildningen och folkbildningen ligger ju hos mig - så folkbildningsfrågorna kommer jag kämpa för!

Metod: Jag har sökt på altavista.com och på evreka.se och på google.com och till sist yahoo.com. När jag hittade en sida som verkade bra så gick jag in på den och kollade. Först sökte jag på fel namn så jag hittade inget men när jag sökte på rätt så hittade jag mest på yahoo.com. Jag har använt dom här
sidorna: http://www.ungdomsstyrelsen.se/artikel/1,1139,4124,00.html och
http://www.abf.se/abfhemsi.nsf/0fef1ab719c1bed2c125659f0055f791/ 48d5ab37708582efc1256c5b002d5832!OpenDocument

Lenas kommentar:
Kommentar: Du har svarat jättebra på uppgiften och sökt på flera ställen så du kunnat jämföra och ta fram det viktigaste. Sedan har du skrivit ihop en lösning med egna ord.

Ungdomsstyrelsen är en statlig myndighet som bland annat verkar för att statliga och kommunala mål för ungdomsfrågor ska uppnås. Du har ingen anledning att tvivla på den information som finns där.

Jag kollande på Ungdomsstyrelsens sidor och använde deras egen sökfunktion. Jag sökte på ”Lena Hallengren” och fick två träffar. Den ena av dessa träffar har du använt. Den andra träffen är
http://www.ungdomsstyrelsen.se/artikel/1,1139,4131,00.html. Här står det ungefär samma sak som på din träff, men man får också veta att hon till exempel haft ansvar för haft ansvar för utbildningspolitik och SSU:s idépolitiska tidskrift Tvärdrag.

Din andra träff kommer också från en webbplats som man kan lita på. ABF (Arbetarrörelsens bildningsförbund) är Sveriges största studieförbund. Dokumentet heter "Jag ska kämpa för folkbildningen" och är en intervju med ministern. Där intervjuas som biträdande utbildningsminister, vilket hon också är. Jag upptäcker här själv att uppgiften är lite slarvigt gjord av mig. Jag frågar inte specifikt vad hon vill åstadkomma som ungdomsminister och därför har det även smugit med uppgifter om vad hon vill göra som vice utbildningsminister i många av svaren denna vecka.

Mest aktiva skolor denna svårare omgång var Virsbo i Virsbo, Skäggeberg i Sunne och Brunns skola på Ingarö. Grattis till fina insatser!




Veckans problem, vecka 48:

Vad kan man få för sjukdomar och besvär av passiv rökning?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Caroline Lindstrand
Skola: Spångholmsskolan (6 b), Bara

Svar: Man kan få hjärt- och kärlsjukdomar. man kan även få huvud värk, röda o kliande ögon, heshet, problem med kontaktlinser, rethosta, yrsel, illamående, man kan även få lungcancer. Andra följder -Passiv rökning kan ofta starkt misstänkas vara orsak även till att öroninfektioner och astma
bryter ut och förvärras hos barn. I dessa fall är det oftast fråga om att föräldrarna röker hemma. Man kan också få astma.

Metod:
Jag gick in på google och sökte på passiv rökning, när jag sökt där kom jag in på http://www.kvarnbergsskolan.huddinge.se/antmapp/tobak/passivrok/passiv5.htm
där jag hitta ganska mycket. Efter det så gick jag tillbacka på träff listan o gick in på http://www.tupakka.org/aspr/tiedote.asp?groupcode=428. Jag tror att på de fakta som jag har hittat eftersom det stod var dom fått en sin fakta från några stor bolag eller nåt

Kommentar:
Den här veckan har vi fått in väldigt många bra svar. De allra flesta har också jobbat ordentligt med uppgiften. Det har varit jättesvårt att utse vinnare.
Du har, som många andra, svarat väldigt bra på frågan. Det märks att du tittat igenom dokumenten noga och skrivit ner ditt svar med egna ord.
Den finska sida som du har varit inne på har flera olika organisationer bakom sig som jobbar med hälsa och rökning, till exempel Finlands Hjärtförbund, Centret för hälsofrämjande och Cancerföreningen i Finland.
Den andra sidan som du hänvisar till kommer från ett projekt ”ANT Tobak -Passiv rökning - Tobaksrök och barn” från Kvarnbergsskolan i Huddinge. Här har man jobbat ordentligt med ett projekt om rökning och grundat sina påståenden på flera källor, som man inte behöver tvivla på. Det finns mycket att lära av sådana projekt som Kvarnbergsskolan gjort!
Väldigt många som löst uppgiften denna gång har också hänvisat just till denna sida. Deras källförteckning är mycket bra, den ser ut så här:
Frågor och svar om passiv rökning
Cancerpreventiva enheten, Karolinska sjukhuset ,171 76 STOCKHOLM, Tel 08-729 33 79
Folkhälsoinstitutet, BOX 27 848, 115 93 STOCKHOLM, Tel 08-783 35 00
Tobaksrökning och astma/allergi
Astma- och allergiförbundet 1995, BOX 8273, 163 08 Spånga, Kronofogdevägen 56, Telefon 08-760 40 10, Telefax 08-760 16 86
COHIS www.bu.edu/cohis/smoking
www.tobaksfakta.org/passiv

Mest aktiva skolor denna gång var Virsbo i Virsbo, Botsmarks skola i Botsmark, Eklanda i Mölndal, Spångholmsskolan (6 b och c) i Bara, Sundsbroskolan i Bunkeflostrand, Norrsund i Norrtälje, Högalidsskolan i Stockholm och Kvarnsvedens skola i Borlänge.




Veckans problem, vecka 47:

Snart är det jul och många gillar att stöpa ljus. Men hur gör man bivaxljus?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Sofia Lundström
Skola: Grubbeskolan, Umeå

Svar: Jag kom fram till att:
Veken tillverkas av flätad bomullstråd som betas med borsyra, salmiak och fosfater eftersom att ren bomull skulle brinna för snabbt och dessutom ryka.
Du kan antingen rulla ljus av de vaxmellanväggar som biodlaren ger till sina bisamhällen och de får då det fina cellmönstret. Eller gjuta ljus i formar. 1. Välj önskad ljusmodell och dela ev vaxkakorna. Använd vaxformaten SVEA eller LÅGNORMAL. 2. Tryck fast veken i kanten av vaxkakan. 3. Rulla in veken i vaxkakan.

Metod: Jag löste det genom att söka på t.ex söksidor som Google och Evreka. Jag sökte på Bivax m.m.

Lenas kommentar:
Grattis till vinsten! Vi vill alltid ha adressen till den/de sidor du använt.

Till alla sökglada: I och med att vi har tillgång till Internet ser allting väldigt mycket annorlunda ut än det gjorde när vi bara hade skolböcker. På nätet kan man hitta information om precis allting och man kan aldrig veta om de fakta som presenteras på nätet är sanna eller falska. För det måste man tänka efter, jämföra med andra träffar och se vem som lagt ut informationen.

Ett vanligt svar denna vecka är beskrivningar av vad bivax ÄR för något, men det var inte frågan.
Frågan var ”Hur gör man bivaxljus?”. Ett tips är alltså: Kolla frågan ordentligt!

Vi har också fått in svar som ser ut att vara OK, men vid en närmare koll så handlar inte heller de om hur man gör bivaxljus. Ett sådant exempel är sidan ”World Vette Web: Boken Dag 9io.”
http://www.bahnhof.se/~vette/code/bok9sv.html. Denna privata hemsida har kommit upp när man sökt på ”bivax” och den handlar mycket riktigt om ljusstöpning, men vanlig stearinljusstöpning. Men pratar bara om att använda bivax på vekarna i vanliga stearinljus. Det är för att ordet bivax finns med i texten som man fått en träff.

För ett godkänt svar vill vi veta: 1) Svar: Lösning på uppgiften, gärna med egna ord
2) Metod: En beskrivning av hur du betett dig för att hitta informationen. Vilka sökmotorer, kataloger, portaler eller hemsidor (som du redan kan adressen till) har du använt för att lösa uppgiften. Vilka sökord har du eventuellt använt? Här ingår också att jämföra olika källor om det kan finnas olika faktauppgifter (det vill säga att olika Internetsidor ger olika svar på samma uppgift).

Mest aktiva skolor denna gång var Norrsund i Norrtälje, Eklanda i Mölndal, Grubbe i Umeå, Insjöns skola i Insjön och Kvarnsvedens skola i Borlänge.




Veckans problem, vecka 46:

Hur stor är en isbrytare, hur går det till när den bryter isen och hur tjock is kan den ta sig igenom?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Alexander Nolin
Skola: Tunabergsskolan, Uppsala

Svar: En isbrytare kan vara olika lång. Men på den sidan jag kollade på så var medel längden ungefär 100 m, och bredden ungefär 20 m. Det är olika från båt till båt hur tjock is den kan bryta. Det beror på att dom går olika djupt ner. När dom bryter isen åker dom bara igenom den så att den spräcks.

Metod:
Jag sökte på www.msn.com(den sökmotorn använder jag alltid) sen kom det upp en sida som hade många olika isbrytare: http://www.sjofartsverket.se/tabla-a/htm/a14/a141/varaisbrytare.htm där fick jag all fakta jag behövde.

Lenas kommentar:
Veckans uppgift bestod i att ta reda på fakta om isbrytare:
- hur stor är en isbrytare?
- hur går det till när den bryter isen?
- hur tjock is kan den ta sig igenom?
Det fanns alltså tre frågor att hitta svar på. Många har tyvärr haft lite för bråttom och skrivit ner eller klistrat in det man hittat om isbrytare. En vinnare måste kolla uppgiften ordentligt!
Veckans vinnare är svår att utse eftersom ingen prickat riktigt 100%. Dels vill vi ha uppgifterna som vi frågar om och dels vill vi ha sökmetoder och Internetadresser till de sidor där man hittat bra information.

Mest aktiva skolor denna gång var Helena i Skövde, Virsbo i Ramnäs, Insjö skola i Insjön och Svensk Normallyceum i Helsingfors.

Veckans vinnare Alexander talar om var han funnit svar på uppgifterna. Du har kollat en sida på Sjöfartverket som beskriver de svenska isbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Där ser du att isbrytarna har olika storlek och att det varierar hur tjock is de kan bryta. Det är en mycket bra källa som du gått till!
Du har dock missat hur det går till (fråga 2): En isbrytare tar sig fram med hjälp av krängningstankar. Man pumpar vatten från ena sidan av båten till den andra. Då kränger båten och bryter på så sätt sönder isen. Den här uppgiften kan vara svårt att hitta. Vissa har gjort det på Barnens polarbibliotek http://www.barnenspolarbibliotek.com/forskning/ymer.htm.




Veckans problem, vecka 45:

Hur använder man en dator som kallas "Tablet PC"?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Charlotta Persson
Skola: Eklandaskolan, Mölndal

Svar: För det mesta använder man en penna på en bildskärm.

Metod:
Först gick jag in på altavista och sökte på tablet pc. Då kom det fram en sida som hette http://dserv.hh.se/startsida/index.asp längst ner på den sidan i tredje stycket så var svaret. Sedan gick jag in och sökte på www.tabletpc.com och kom till en hemsida som heter http://www.microsoft.com/windowsxp/tabletpc/default.asp då såg man direkt en bild med en penna på en bildskärm så då visste man ju att det stämde.

Lenas kommentar:
Det är många som givit bra svar på frågan. Denna g¸ng med hård konkurrens främst mellan Bergsåker i Sundsvall, Grubbe i Umeå, Eklanda i Mölndal och Toltorpsskolan i Mölndal, vilka denna vecka varit de mest aktiva skolorna. En elev från Eklandaskolan vinner igen!

Charlotta, ditt svar är visserligen lite knapphändigt, men din beskrivning om hur du gått tillväga desto mer detaljrik. Det är kul att göra om sökningen som du berättar att du gjort den.
Först kommer du till en svensk sida som tillhör Datorsystemtekniks programförening på Högskolan i Halmstad. (http://dserv.hh.se/startsida/index.asp). Om du kollar vart www.hh.se går så ser du att det är till just till Högskolan i Halmstad. Sidan är alltså en plats som är gjort av elever i datorsystemteknik. Vi kan räkna med att de har rätt bra koll på vad de pratar om och vart de länkar.
Från denna sida har du missat att redovisa nästa steg. Länken därifrån går till www.nikkeibp.asiabiztech.com/.../216371 (en japansk sida) där du också säger att du får svaret.
Sedan går du vidare och kollar om det finns en direkt www-adress som heter www.tabletpc.com. Detta är mycket snillrikt! Visserligen finns det inte det – men du blir direkt vidarelänkad till Microsoft! Det vill säga Microsoft har skaffat sig domänen tabletpc.com därför att de räknar med att folk söker på den. Därför använder de den för att fånga in alla dessa sökningar. Du blir alltså direktlänkad till www.microsoft.com/windowsxp/tabletpc/default.asp där du kan läsa om Microsofts produkter och erbjudanden.




Veckans problem, vecka 44:

Leta upp en recension av filmen "Alla Älskar Alice" på nätet. Var hittar du den? Uppge Internet-adressen och besvara frågan: Vilken aktör får mest beröm i recensionen?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Jenny Frisell
Skola: Eklandaskolan, Mölndal

Svar: Jag hittade den på gp.se och dn.se/filmguiden och svd.se/kultur Svar. Alice (Natalie Björk) får det, för hon levde sig in så som en del barn lever i skilsmässofamiljer. Hon fick bättre kritik än dom flesta stjärnskådespelarna som var med.

Metod:
Jag gick direkt till olika tidnings hemsidor. Alla hade skrivit recensioner om filmen och alla tyckte att Alice (Natalie Björk) var bäst. Jag litar på de tidningarna som jag besökte efter dom är stora i hela Sverige. Och morgontidningar får inte skriva skvaller. Därför tror jag på detta.

Lenas kommentar:
Den här veckan får vi verkligen ett bra prov på hur spännande det kan vara att söka information på nätet och se hur OLIKA resultat man kan få!

Svaren har varit: Susan Bier, Mikael Persbrant, Lena Endre, Nathalie Björk, Marie Göranzon. En del har svarat att Richard Hobert fick mest beröm, men han är regissör inte skådespelare! Susan Bier medverkar inte alls i filmen. Om man vill skaffa sig en egen uppfattning om vem som är den bästa skådespelaren måste man helt enkelt se filmen själv!

Tips: det finns en sida www.bioprogrammet.nu där man kan söka på en speciell film. Då får man fram både hemsida till filmen (om det finns någon) och en rad länkar till recensioner. Hemsidan till "Alla älskar Alice finn på adressen http://www.sf.se/allaalskaralice/index.html

Jenny, du vinner för att du undersökt flera olika källor (flera har gjort det) och det är mycket bra när man får en sådan här uppgift. De svar man får beror ju helt på enskilda recensenters åsikter. Det finns inget rätt svar. Du har gått till stora morgontidningar vilket naturligtvis kan ge en viss tyngd eftersom man kan tänka sig att de har mycket professionella och kunniga recensenter. Det betyder dock inte att det finns något som är sant. Vad som är sant kan bara vara en sanning för den som ser filmen och helt enkelt själv bedömer vem som är den bästa skådespelaren.

Det viktigaste för den här uppgiften är att kolla många olika ställen, som du gjort! Bra jobbat!




Veckans problem, vecka 43:

Denna vecka har skolorna och sökmästaren höstlov.




Veckans problem, vecka 42:

Vad betyder rättvisemärket som vissa matvaror är märkta med?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Isabelle Bodini, Älvsjö
Skola: Sjöängsskolan, Älvsjö

Svar: 1. Rättvisemärket är ett internationellt märke som står för att företagen bakom produkter respekterar mänskliga rättigheter. De ser även till att de anställda har en värdig arbetsmiljö.

2. Rättvisemärkningen garanterar bl.a. odlare och lantarbetare en skälig ersättning för sitt arbete.
Inköpen görs direkt hos långtidskontrakterade odlare med möjlighet till förskottsbetalning. Rättvisemärkt-licenser utfärdas av Föreningen för Rättvisemärkt i samarbete med systerorganisationer i mer än tio länder.

Metod:
1. Vi sökte på www.msn.se efter rättvisemärket och fick fram flera länkar och valde en som heter Rättvisemärket. http://hemsidor.torget.se/users/w/Wazid/rattvise.html
2. Vi gjorde samma sökningsmetod som på 1:an men vi tryckte på länken: LivsmedelsSverige-Märkningssymboler. http://www.livsmedelssverige.org/markning/ovriga.html
Vi tycker att båda sidorna verkar trovärdiga och seriösa för att de säger ungefär samma sak. Ena sidan dessutom Rättvisemärkets egen hemsida.

Lenas kommentar:
Den här veckan var det svårt att välja vinnare. Det är fantastiskt många som svarat bra på frågan. Det har varit hård konkurrens mellan Sjöängsskolan i Älvsjö, Bergsåker i Sundsvall, Bergtorps skola i Täby, Brunns skola på Ingarö, Sundsbro i Bunkeflostrand och Bergavik i Kalmar, vilka denna vecka varit de mest aktiva skolorna.

Den personliga hemsidan som du uppger kommer fram som andra träff när jag gör om din sökning. Tyvärr fick jag inte upp den. Längre ner i träfflistan kommer sen din andra adress till Livsmedelssverige, som är en webbplats med flera etablerade intressenter. Det finns alltså ingen anledning att tro att den innehåller felaktig information.

Jag tycker att det var mycket bra att ni kollade upp det som stod på en personlig hemsida med en sida av mer officiell karaktär. Det är bra tänkt!

Det ser också ut som om du försökt uttrycka vad du fått fram med egna ord.




Veckans problem, vecka 41:

Vad betyder "speedstar" inom fallskärmssport?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Johan K, Täby
Skola: Bergtorps skola, Täby

Svar: Speedstar en en tävlingsgren för 4 eller 8 personer. När dom hoppar ut ur planet på signalen exit så ska dom så snabbt som möjligt bilda en stjärna i luften.

Metod: Sökte på "regler speedstar" (på google)och gick sedan in på http://www.westjump.dk/big_2002.htm (högst upp).

Lenas kommentar:
Denna gång har det föreslagits många bra och olika vägar till lösningar. Många har deltagit från Bergtorps skola i Täby, Sundsbro i Bunkeflostrand, Bergsåker i Sundsvall liksom Eklanda och Botsmark som brukar vara aktiva.

Grattis, Johan. Du har uppgett hur du sökt och adressen till svaret. Det är bra!
Det är viktigt att tala om VAR man hittat svaret och det har du gjort.
Dessutom har du skrivit ner ett eget svar och inte bara klippt och klistrat.
Att du också översatt från danska är ju inte dåligt!




Veckans problem, vecka 40:

Vad säger de stora fotbollsklubbarna att de vill göra för att hindra huliganer att förstöra på matcherna?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Anna Frisell
Skola: Eklandaskolan, Mölndal

Svar: De vill att på arenorna där det spelas allsvenska matcher skall ha kamera övervakning på supporterläktarna. Där de övervakas av 61 kameror. Satsningen har fått bort våldet från arenorna. Och på så sätt så kan de identifiera de/den person som har börjat bråkat m.m

Metod: Jag sökte på mediearkivet.se och sökte på huliganer, och sökte på det senaste året. Och där gick jag in på "Kameror ska stoppa huliganer"

Lenas kommentar:
Roligt med nya skolor som deltagit denna vecka, däribland Normallyceum i Helsingfors och Soltorgsskolan i Borlänge.

Veckans fråga har varit svår att hitta svar på.
Det var bra att gå direkt till mediearkivet i en sådan här fråga. Du kunde kanske ha tagit reda på om man diskuterar fler metoder än övervakningskameror.




Veckans problem, vecka 39:

Vad har Livsmedelsverket och Skolmatens Vänner på gång för att påverka skolmaten?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Tobias Fällgren
Skola: Grubbeskolan, Umeå

Svar: Sätt betyg på skolmaten! Det vill Livsmedelsverket och Skolmatens Vänner som har tagit fram ett interaktivt verktyg för betygssättning av skolmaten. Verktyget vänder sig i första hand till föräldrar och elever.

Metod: Jag gick in på www.google.com och sökte på Vad har Livsmedelsverket och Skolmatens Vänner på gång för att påverka skolmaten? Sen kom det upp några länkar jag valde att gå in på http://www.skolmatensvanner.org/mvg.html Där hittande jag svaret.

Lenas kommentar:
Det var lite knepigt att utse vinnare denna vecka. Många bra svar att välja mellan! Den här veckan har bland annat Grubbe och Botsmark skolor i Umeå, Eklanda i Mölndal, Norrsundsskolan i Norrtälje varit aktiva. Stöpen i Skövde hälsas välkommen!

Tobias, du har valt en lite annorlunda metod när du skriver in en hel fråga ”Vad har Livsmedelsverket och Skolmatens Vänner på gång för att påverka skolmaten?” Du fick antagligen liknande träffar som du skulle ha fått om du bara använt ”Livsmedelsverket” och ”Skolmatens vänner” som söktermer. När jag gör din sökning ser din träff ut så här:
"Landstinget Dalarna ... aspekter både vad ... Livsmedelsverket, Konsumentverket, Sveriges ... någon gång i ... s svar på ... 1969 har ... för att ... arbetar för ... se. Skolmatens vänner ... LRF och .…"
Som du ser så har du inte fått träff på hela din fras. Men olika ord i din sökning finns med i svaret.
På den sidan finns sedan en länk till Skolmatens vänner och där har du hittat svaret.

Du har svarat med en adress http://www.skolmatensvanner.org/mvg.html. Det är mycket bra att du ger adress till själva sidan där du hittade informationen.
Sen har du klippt och klistrat svaret. Nästa gång kan du väl läsa lite mer och skriva ner en egen liten text! Då minns man bättre.
Lycka till!




Veckans problem, vecka 38:

Vilka tester måste du göra för att bli polis?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: David Hansson
Skola: Eklanda, M"lndal

Svar: Löpning 2000 meter på tid. ett kordinationstest som inehåller acceleration, kullerbyttor, riktingsförändringar , hopp och snabba nerhukningar i vissa mönster på tid. En kombinerad isomterisk mätning av maximal bensträck, höftsträck, ryggsträck och armlyft. Att lyfta en docka som väger 77 kilo och förflytta den 15 meter. Psykologsamtal. Läkarundersökning. proven avslutas med ett indiviuellt samtal. efter detta sker yttligare ett urval och de sökande som bedöms vara lämpligast kallas till.

Metod: gick in på www.polis.se och sen kom jag visare till http://www.polis.se/mediacache/1698/faktablad.pdf och så stod det längst ner.

Lenas kommentar:
Du har gått direkt till rikspolisens hemsida. När du skrivit in www.polis.se kommer du till www.polisen.se. Man har alltså alternativa webb-adresser för att man ska hitta även om man inte kan adressen säkert. Det är smart att försöka lista ut adressen direkt när man ska söka svar på en sådan här fråga. Man kan ofta skippa sökmotorerna om man är ganska säker på vilken adress det gäller.
Du har också gett adressen till svaret (http://www.polis.se/mediacache/1698/faktablad.pdf ) och det är viktigt så att man direkt kan kolla källan.

Att uppge adressen där man hittat svaret ingår i uppgiften, men många glömmer det!

Den här veckan har många elever varit med, från Botsmarks skola i Ume¸, Thorild i Romlanda, Eklanda i Mölndal, Norrsundsskolan i Norrtälje och allra flest från Grubbe också i Umeå.

När får vi se en Ume-elev som vinnare?