Startsidan


Veckans fråga: Mini

Veckans fråga: Junior

Om tävlingen

Vinnare, uppgifter och lösningar:
Vinnare vt2010
Mini / Junior
Vinnare ht2009
Mini / Junior
Vinnare vt2009
Mini / Junior
Vinnare ht2008
Mini / Junior
Vinnare vt2007
Vinnare ht2006
Vinnare vt2006
Vinnare ht2005
Vinnare vt2005
Vinnare ht2004
Vinnare vt2004
Vinnare ht2003
Vinnare vt2003
Vinnare ht2002
Vinnare vt2002
Vinnare ht2001
Vinnare vt2001
 
 
Veckans vinnare !



Vårterminen 2002



Veckans problem, vecka 21:

Klassen ska ut på hajk. Vad är det för regler som gäller för tältning på allmän plats. Var kan ni elda och grilla korv (nu i slutet av maj)? Kan ni lämna något kvar efter er i skogen - kanske gräva ner sådant som ruttnar fort och blir ny jord?
Berätta hur du sökt!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Emmy Helander
Skola: Stenbocksskolan, Ulricehamn

Svar: Man får tälta en natt utan att fråga markägaren om lov, men det är en god regel att ändå fråga. Tala alltid med markägaren om du ska tälta mer än en natt. Elda aldrig om det är minsta fara för brand. Vid torrt väder råder ofta eldningsförbud. Elda aldrig direkt på klipphällar. De spricker och får fula sår som aldrig läka. Men man får elda om man har elden inom uppsikt. Man får inte skräpa ner i naturen. Som t.ex godispapper och sådant är förbjudet att slänga i naturen.

Metod: Jag gick in och sökte på allemansrätten på altavista och hittade en mycket bra sida. Där stod det faktist ganska mycket. adressen var: http://www.algonet.se/~dalquist/karlsborg/almratt.htm#Skräpet

Lenas kommentar:
Du har svarat på hela frågan. Många har bara svarat på en del av den. Du har också delvis gett ett svar med egna ord. Det är bra att du uppger adressen där du hittat informationen. Det är en privat hemsida. Det kan du se genom att den innehåller tecknet ~ som är vanligt för privata sidor. Det finns ingen anledning att misstänka att något på sidan skulle vara fel.
På Naturvårdsverket, som är ansvarig myndighet i de här frågorna, kan du hitta information om Allemansrätten (Allemansrätt och allemansvett) på http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/press/1995/1995/p950614.htm. Där finns samma uppgifter som du hittat och en massa mer.

Den här veckan har många elever vid Stenbocksskolan i Ulricehamn, Järvenskolan i Gunnarskog, Arvika och Eklanda i Mölndal varit aktiva.




Veckans problem, vecka 20:

Du har fått - eller sparat ihop - 3000 kronor för att köpa en ny fin cykel. Ge dig ut på nätet för att hitta den som du tycker är den bästa som du kan få för de pengarna. Finns det någon plats på nätet där man har testat cyklar? Kan du köpa cykeln över nätet, eller tänker du gå till en cykelhandlare som du hittat på nätet?
Berätta hur du sökt!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Sofia Jansson
Skola: Eklanda skolan, Mölndal

Svar: Jag hittade en cykel för 2795:- den var blå metallic-silvrig och hade 21 växlar det tyckte jag var lagom. Cykeln var en mountainbike och hade enligt mig ett rimligt pris. Att märket var REX gjorde mig ingenting. Det står ingenting om vad det är för sorts cykel alltså ifall det är tjej eller kill cykel. Men jag hoppas att det är både och för jag tycker det inte ska bara vara en kill eller tjej cykel. Utan att alla ska kunna använda en sådan cykel.

Metod: Jag tänkte att jag skulle hitta en bra cykel på en annons i gp (www.gp.se) och så gick jag in på annonser. Men jag hittade inte någon ny och billig cykel där så jag gick in till startsidan igen. Och just idag stod det om cyklar och rubriken löd: "Härligt men farligt att cykla" och längst ner stod det "länk till cykelfaktas hemsida" där jag klickade mig in. Längst upp på sidan på "här säljs CYKELFAKTA-cyklar" klickade jag mig in på och efter det på Rex. För att hitta bra och billiga cyklar gick jag in på "megabike svalan" och där, längst upp fanns den. För 2795:-

Lenas kommentar:
Du har tänkt efter på vilket ställe du skulle kunna hitta en cykel; Göteborgsposten. Det är smart att göra vid sådana här frågor. Ofast hittar man bättre uppgifter på det viset än genom en sökmotor. Dessutom har du sökt i det område som du bor. Det är ju lämpligt om man tänker åka och köpa en sak som man hittat på nätet.
Ungefär såhär brukar jag göra själv när jag ska handla något speciellt och vill kolla lite vad som finns, vad det kostar och vart jag ska bege mig för att handla. Det är bekvämt att bestämma sig hemma så slipper man springa runt i affärer.

Den här veckan har utöver Eklandaskolan i Mölndal också elever vid Högalid, Stockholm, vid Torsvik på Lidingö, Hoks skola i Hok, Näsbypark i Täby och Bergavik i Kalmar varit aktiva.




Veckans problem, vecka 19:

Nyligen har publicerats svenska försök med en metod att bota ungdomsdiabetes. Beskriv vad metoden går ut på. (Ange dina källor. Är de pålitliga? Jämför gärna flera källor!)


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Emelie Ashton
Skola: Eklandaskolan, Mölndal

Svar: Man har forskat fram en ny metod här i Sverige vid Akademiska sjukhuset i Uppsala som går ut på att man transplanterar in celler från bukspottskörteln som producerar insulin in i en diabetikers lever.

Metod: Jag fick det här svaret när jag gick in på mediearkivets hemsida och sökte på ny + metod + ungdomsdiabetes. Då fick jag upp en rad artiklar. Jag valde den fjärde länken som var en artikel från den 13 april i Göteborgsposten. I den artikeln stog det om den nya metoden. Jag gick in och sökte på evreka och sökte på akademiska + sjukhuset + uppsala och fick upp en sida för Akademiska sjukhuset i Uppsala. Det stog tyvärr ingenting om den forskningen där.

Lenas kommentar:
Det var fint att du försökte kolla om Akademiska sjukhusets webbplats hade någon information om sina egna forskningsrön, när du tagit reda på att det var där man kommit fram till den nya metoden. Jag hittar inte heller något på deras sidor. Mycket bra att du på det sättet söker kontrollera källan!

PS! Det är bra om du uppger webbadresserna som du varit på så att andra vet hur du gjort.
Mediearkivet: http://www.mediearkivet.se/
Akademiska sjukhuset: http://www.uas.se/
Göteborgsposten: http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=10

Den här veckan har utöver Eklandaskolan i Mölndal också många elever vid Färsinga skola, Sjöbo, vid Stenbockskolan i Ulricehamn och Äppelviksskolan i Bromma varit aktiva.




Veckans problem, vecka 18:

Vad sa Göran Persson i årets första-majtal om konflikten om Palestina och Israel? (Är dina källor pålitliga? Jämför gärna flera källor!)


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Stephanie Esk-Engström
Skola: Äppelviksskolan, Bromma

Svar: "Den israeliska staten begår ett fruktansvärt misstag om man vägrar släppa in kommissionen", sade Persson och underströk att Israel måste, för att ha kunna se en framtid i fred med sina grannar, respektera mänskliga rättigheter och internationell rätt.

Metod: genom att söka på yahoo om +"göran persson" +majtal

Lenas kommentar:
Du har svarat på frågan vad Göran Persson sa på första maj angående konflikten. Informationen finns på
http://se.news.yahoo.com/020501/58/t9rc.html, det vill säga Yahoos egen nyhetssida och de citerar i direkta ordalag Perssons uttalande.
Det finns ingen anledning att misstänka att uttalandet skulle vara "oriktigt" (däremot felciterat) om man jämför med andra källor.

Du kunde alltså i och för sig ha kollat fler källor genom att söka på de ord som Persson sägs ha använt till exempel "Den israeliska staten begår ett fruktansvärt misstag” på förslagsvis AltaVista eller Google. När jag själv söker på frasen "Den israeliska staten begår ett fruktansvärt misstag" får jag ingen riktig träff. Den innebär att man i och för sig kan ifrågasätta om han verkligen sa exakt så. Det borde i så fall ha funnits citerat i flera källor på nätet. Sveriges Televisions nyhetssida har ett arkiv (http://svt.se/sok/soksida.jsp) där man också kan söka. Inte heller här hittar jag Perssons exakta uttalande.

På Socialdemokraternas egen sida hittar man inte heller något när man söker på frasen "Den israeliska staten begår ett fruktansvärt misstag”. Däremot kan man lyssna på Göran Perssons hälsning inför 1 maj2002 (http://212.37.1.242/ramgen/sap/020501/gp020501.rm).Här tar han upp Israel-Palestina-konflikten.




Veckans problem, vecka 17:

Ta med webbsökning reda på vad den nya svenska dokumentärfilmen Muraren handlar om. Berätta med egna ord och ange adress och hur du burit dig åt med sökningen!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Emelie Svensson
Skola: Eklandaskolan, Mölndal

Svar: Muraren är ett porträtt av Thommy Berggren som har regisserats av Stefan Jarl. Den handlar mest om Thommys barndom.

Metod: Först gick jag in jag in på altavista.se och sökte på dokumentär Muraren. Det fanns 8 olika sidor att välja mellan. En av de var aftonbladet.se. Där klickade jag mig fram och sökte efter Muraren. Det fanns en film recension, men den var konstigt skriven så jag gick in på svd.se. där fanns en annan recension som beskrev bättre vad filmen handlade om. Jag tror att båda sidorna är pålitliga för båda skrev nästan lika om filmen och det är stora kända sidor.

Lenas kommentar:
Det är jättebra att du har sökt på flera ställen och att du bedömt dina källor! Du har valt den som du tyckte var bäst och dessutom konstaterat att informationen kommer från en stor dagstidning. Det finns ingen anledning att tro att det svar du fått skulle vara felaktigt. Du beskriver också hur du gått tillväga med en gen berättelse. Det är bra!




Veckans problem, vecka 16:

Hur ska du bete dig om du får ett bett av en huggorm?
Vad kan hända om man blir förgiftad? Vad finns det för hjälp att få mot giftet?
Tänk på att kontrollera att din information är pålitlig!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Lovisa Nordberg
Skola: Torsviks Skola, Lidingö

Svar: Adrenalin är en hormon som bildas i binjuremärgen under inverkan av det sympatiska nervsystemet. Adrenalin, som hör till de biogena aminerna, är ett så kallat stresshormon, som utsöndras vid t.ex. psykisk stress, hårt fysiskt arbete och sjunkande blodsocker. Det ökar hjärtats slagfrekvens. Blodflödet ökar till hjärta och skelettmuskulatur men minskar till övriga organ. Andningen stimuleras, samtidigt som luftrören vidgas. Genom ökad nedbrytning av stärkelse i levern stegras halten av socker ...

Metod: Jag gick in på ne.se och sökte på "adrenalin". Datorn fann det och så kopierade jag in det på "lösning" på den här sidan. jag läste igenom det och tog bort lite och skrev om lite så att det blev läsbart. Sedan granskade jag allt, och nu ska jag skicka det. Innan hade jag gått in på "sök" som står längst upp i det gråa som står på skärmen när man är på Internet. Där sökte jag på msn search, men fann inget bra. Om det var bra så var det på engelska.

Lenas kommentar:
Det är mycket smart att använda ett stort uppslagsverk när man svarar på den här typen av fråga. Nationalencyklopedin är det störta och mest välkända i Sverige. Man kan känna sig säker på att få korrekt information. I det här fallet gäller det ju att ta reda på ”fakta” snarare än att lösa ett problem (som kanske kan ha flera lösningar). Du gjorde också en annan sökning som du inte blev särskilt nöjd med och det var ju bra. Om man använder en så känd och trovärdig källa som du gjort behöver man egentligen inte kolla med andra som man annars ofta måste göra.
Det är kul att du också bearbetade texten lite själv och inte bara klippte och klistrade. Chansen att du kommer ihåg något är då mycket bättre.




Veckans problem, vecka 15:

Hur ska du bete dig om du får ett bett av en huggorm?
Vad kan hända om man blir förgiftad? Vad finns det för hjälp att få mot giftet?
Tänk på att kontrollera att din information är pålitlig!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Alexandra Lindkvist
Skola: Björksätraskolan f-9, Sandviken

Svar: Lugna den bitne, som ofta är rädd och orolig. Den ormbitne ska vila och den bitna kroppsdelen hållas stilla, helst i högläge. Lämna bettstället helt i fred (man ska inte avsnöra, klämma, suga, skära eller dylikt). Kontakta läkare eller Giftinformationscentralen. Alla som blivit huggormsbitna bör observeras på sjukhus eller vårdcentral.

Metod: Jag gick in på länkskafferiet och sökte på ordet "huggorm" och då kom det fram en länk om huggormsbett och getingstick.

Lenas kommentar:
Det var roligt att du använde Länkskafferiet. Där är alla webbplatser utvalda och bedömda av speciella redaktörer. Man kan alltså känna sig rätt säker på att det är "schysst" information. I det här fallet kommer den från apotekets giftinformation.
Du kunde ha lämnat adressen till sidan som är http://www.giftinformation.apoteket.se/ormbett.htm




Veckans problem, vecka 14:

Kan du hitta uppgifter om hur stor månadspeng en 13-åring har i genomsnitt i Sverige? Ange adresser och resultat.
Finner du olika svar på olika ställen?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Anna Dressler
Skola: Stenbocksskolan, Ulricehamn

Svar: En 13-åring får ca. 200 kr. i genomsnitt per månad.
På en annan sida av sparbanken står det att 13-åriga får ca. 340 kr/mån.
Samma sak står på en sida av Coop.

Metod: Först gick jag till yahoo och skrev in månadspeng. Jag försökte på olika sidor till exempel
http://www.bit.se/bitonline/2001/12/11/20011211BIT00230/12110023.htm och http://www.fsbankensoderhamn.se/sst/frameset/1,1722,24708,00.html.

Jag skrev av svaren ovan.

Lenas kommentar:
Du vinner för att du kollat flera källor. Det är naturligt att uppgifter om månadspeng kan variera beroende på vem som  gjort undersökningen. I det här fallet har man dessutom uppgett fel summa i ett fall.
Din ena källa (Waymaker) är en kommersiell webbplats. De hänvisar till en undersökning från Föreningssparbankens Institut för privatekonomi. Den andra källan är Föreningssparbanken i Söderhamn. Det är intressant att uppgifterna inte stämmer med varandra. Här undrar man ändå om Waymaker har "fel" eftersom de hänvisar till Föreningssparbanken som har en annan uppgift.

 Bäst att kolla alltså!

Om man söker efter Föreningssparbankens Institut för privatekonomi(för att kolla uppgiften från Waymaker) på bankens huvudsida
http://www.foreningssparbanken.se/ hittar man adressen http://www.foreningssparbanken.se/cgi-bin/fspbweb.cgi?frameset=25363
Där kan man klicka vidare till:http://www.bankboken.nu/barn/barn_2_3_1.html.Här kan man så småningom hitta svaret 340 kronor (år 2002).(Det är mycket krångligt att hitta på sidorna)

Om man däremot går till Föreningssparbankens sida om rapporter (som Waymakers hänvisar till) hittar man svaret 220 kronor! (år 2001)
http://www.foreningssparbanken.se/cgi-bin/fspbweb.cgi?frameset=659

Man kan alltså konstatera att Waymakers uppgifter från Föreningssparbanken är delvis felaktiga. Dels uppger de 20 kronor för lite och dels är deras sidor inte uppdaterade.

PS: Det hade varit bra om du uppgett adressen till uppgiften från Coop också. Den är
http://www.coop.se/se/articles/article.jhtml?menuLocation=261&articleId=421&pageIndex=5

Coop nämner inte varifrån de fått sin uppgift. De säger bara att Siffrorna bygger på enkätundersökningar med svenska barn. Det är inte bra att en sådan ”etablerad” organisation inte uppger varifrån de tar sina siffror. Man kan förmoda att de är från Föreningssparbanken, eftersom uppgiften stämmer exakt.

Sammanfattning: Eftersom samtliga dina källor hänvisar till Föreningssparbanken kan man förmoda att deras undersökningar om månadspengens storlek är ganska trovärdiga. Kanske finns det inte så många större undersökningar. (Den som ligger på nätet – under privatekonomi/rapporter - från 2001 är på 37 sidor i Pdf-format). http://www.foreningssparbanken.se/swedbankmarkets/misc/veckopengen_dec_2001.pdf




Veckans problem, vecka 12:

Du ska åka till Idre-fjällen och funderar över lavinrisker. Vi har två frågor (du måste svara på båda):
Vad är det som orsakar laviner? Ange källa och beskriv med egna ord.
Var hittar du lavinrisk-rapport p¸ nätet? (Uppge internetadress).
Uppge var du hittat information om detta, hur du sökt och svara med egna ord och funderingar!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Lukas Bergström
Skola: Fryxellska skolan, Västerås

Svar:
1. Det blir oftast lössnölaviner. Det kan bli en lavin när det är 25% lutning. Det blir större risk om det är varmt och det blåser mycket, det kan göra så att snötäcket kollapsar. http://www.utsidan.se/skidor/sakerhet/laviner.htm

2. Om lavinrisker på: http://www.snorapporten.nu/lavinrisk.asp

Metod: jag gick in på google och sökte efter laviner sen gick jag in på laviner längst ner på första sidan.

Lenas kommentar:
Du har svarat på båda frågorna. Du har också svarat med egna ord och inte bara klippt och klistrat. Den sida du hittat innehåller mycket information så du kunde mycket väl ha skrivit ett utförligare svar.
"Utsidan" är en stor och känd portal för bland annat friluftsaktiviteter. De samarbetar med bland annat Svenska Turistföreningen, STF och med Friluftsfrämjandet. Det finns ingen anledning att misstänka att informationen skulle vara felaktig.




Veckans problem, vecka 11:

Du väntar otåligt på besök av en kompis som kommer med flyg till närmsta flygplats i Sverige. Finns det något sätt att ta reda på om flyget har landat? Kan du också kolla när hans/hennes anslutningsbuss kommer till stan?
Uppge var du hittat information om detta, hur du sökt och svara med egna ord och funderingar!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Jacob Gustafsson
Skola: Källmursskolan, Gävle

Svar: Här är sidorna vi va in på.....
http://www.sj.se/page/1,4456,,00.html
http://www.lfv.se/site/airports/arlanda/tofrom/train.asp

Metod: Jag började leta på www.arlanda.se
Jag sökte på "Ankomster& avgångar".
Där kan man se att planet redan har landat (08:25)

Sedan tittade jag på "Till & Från" Jag såg att det inte gick några bussar till Gävle.
Så min kompis tar tåget som går från arlanda C 09:47

Lenas kommentar:
Du har svarat på bägge frågorna - allt för många missar detta när det är två frågor!

Du har gått direkt till Arlandas sida, vilket är klokt när man är säker på adressen. Du har också angett tider för både plan och tåg. Du märkte att det inte gick någon buss och hittade en tågtid istället. Grattis!
Annars är Luftfartverket bästa adressen. Det är ju myndigheten som ansvarar för flygtrafiken i Sverige. Deras webbplats (http://www.lfv.se/) är det enklaste sättet att för alla flygplatser i landet hitta uppgifter om landningstider och anslutningstrafik, ja till och med kartor för att hitta.




Veckans problem, vecka 10:

Hur tar du reda på sista avgång med tåget en onsdag kväll i mars, då du tänker resa från Stockholm till Göteborg?
Uppge var du hittat information om detta, hur du sökt och svara med egna ord och funderingar!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Carolina Olsson
Skola: Värgårdsskolan, Kinda

Svar: Det senaste tåget mellan Stockholm-Göteborg på onsdagar i mars går klockan 20:35.
Det är en väldigt lång omväg, men det är den senaste resan...

Metod: För att kolla tågtiderna gick jag in på SJ:s hemsida, www.sj.se Den adressen kunde jag redan, sen jag beställt tågbiljetter där andra gånger. Jag fyllde i varifrån och vart jag ville åka. Sedan klickade jag mig vidare. Där skulle jag fylla i vilket datum resan gällde, hur dags och för hur många personer m.m. Jag kollade efter vilka datum i mars som är onsdagar och fyllde i den 13:de, för säkerhetsskull valde jag ungdom också, eftersom att jag är det. Sedan klickade jag mig vidare. Då kom resetiderna fram. Jag tryckte på "senare tider" lite längre ner på sidan tills jag kom till den sista. Jag tror att uppgifterna stämmer dels eftersom det är SJ som har hand om tågen, men också eftersom att de säljer biljetter.

Lenas kommentar:
Du har gett ett utförligt svar genom att tala om hur du sökte även när du kom fram till SJ:s sida.
Det är bra att söka direkt på SJ. Man behöver ofta inte använda sökmotorer när det gäller så stora företag. Man hittar dem oftast på www.företagets namn.se. Här är det www.sj.se. .se betyder att det gäller Sverige.
I USA (och på internationella webbplatser) har man flera sådana "domäner". .gov betyder att det är statlig information, .edu att det kommer från utbildningsväsendet, org att det är en organisation av något slag och .com att det finns affärsintressen bakom webbplatsen.




Veckans problem, vecka 9:

Vad kan man lära katter?
Leta upp olika saker som katter kan lära sig att utföra genom inlärning. Kolla på olika ställen och se om du får upp flera synpunkter på detta. Uppge var du hittat information om detta, hur du sökt och svara med egna ord och funderingar!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Victoria Sandberg, Isabell Schönborg, Jessica Abony
Skola: Ljungaskolan, Sävsjö

Svar: Katter kan lära sig många saker. En del katter kan lära sig att öppna dörren själv genom att titta hur vi gör. Att lära en katt är inte så svårt. Man måste upprepa det man lär katten flera gånger. Man bör ha en belöning t ex godis. Ofta lär dom sig genom att försöka själv, men dom lär sig snabbast om dom får följa sin mors exempel.

Metod: Vi gick in på www.google.com och sökte på katter +lära.
Då gick vi in på www.katter.nu/faq/991.htm och hem.passagen.se/kleo/storysmart

Lenas kommentar:
Flera har hittat svar på samma ställe som ni och flera har också svarat med egna ord i stället för att klippa och klistra.
Ni vinner därför att ni har undersökt flera ställen och hittat uppgifter på två adresser. Det är alltid bra att undersöka mer än en källa.
När det gäller sanningshalten i det som ni har hittat är det mycket svårt att bedöma. Vad man kan lära en katt går nog inte att svara på helt uttömmande. Det var inte heller meningen att ta reda på allt som är sant, med denna fråga, utan undersöka vad en del anser vara möjligt. Olika personer har säkert olika idéer om detta. Men man kan ju alltid testa på sin egen katt om det går att lära den samma saker som man läst om!




Veckans problem, vecka 8:

Vad kan man göra för att bli av med fladdermöss som man inte vill ha i ett hus? Kan man försöka bli av med dem när som helst på året? Får man döda dem? Uppge var du hittat information om detta, hur du sökt och svara med egna ord och funderingar!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Anna Dressler
Skola: Stenbocksskolan, Ulricehamn

Svar: Om man vill bli av med fladdermössen finns det bara ett sätt. Att utestänga dem, vilket innebär att man måste täppa till alla hål som är större än cirka 10 mm i hela huset. Ventilationshål täcker man bäst med ett finmaskigt insektsnät.Det får man endast göra under tiden 15 april - 1 juni eller under tiden 15 augusti -15 september. Under yngelperioden 1 juni - 15 augusti får man inte göra det på grund av att fladdermössen då har ungar. Man får inte döda fladdermöss. Det står i lagen.

Metod: Först gick jag in på www.Yahoo.se.Jag använde ordet "fladdermöss" som sökord och då kom jag till en jättebra sida. Adressen är: www.environ.se. Den är gjord av naturskyddsverket. Sedan tryckte jag på "fladdermöss" och kom till: http://www.environ.se/index.php3?main=/dokument/natur/tips/fladderm/fladderm.htm. Jag kopierade texten, klistrade in den här, och tog bort det som jag inte skulle ha.

Lenas kommentar:
Du har sökt på Yahoo och hittade en sida från Naturvårdsverket. Den är mycket bra och det finns massor med information om fladdermöss på den.
Du har också gjort lite mer än att klippa och klistra in svaret. Det tycker jag är bra, för om man bearbetar texten minns man bättre. Dessutom kan man skriva om det som ger ett bra svar på uppgiften och inget mer som egentligen inte hör dit, om man skriver med egna ord.
Du kommer från Stenbocksskolan och ni är ofta duktiga på att söka!




Veckans problem, vecka 7:

Vad gör man på en fågelstation?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Daniel Johansson
Skola: Stenbocksskolan, Ulricehamn

Svar: Under juli månad fångades ovanligt få vadare vid Ottenby fågelstation. Ett normalt år ringmärks 2500-3000 kärrsnäppor, men i år har hittills bara några hundra promenerat in i fågelstationens vadarburar. Efter ett par dagar med ostadigt väder har emellertid fina tångbankar bildats på udden och stora flockar vadare har anlänt från den ryska tundran. Den 14/8 kunde äntligen större mängder fångas och totalsumman blev 272 ringmärkta vadare av åtta arter..... de jobbar med att kartlägga fågellivet!

Metod: Jag sökte på evreka "fågelstation"..fickdå ramen sida som hette http://www.sofnet.org/ofstn/ där hittade ja svaret!

Lenas kommentar:
Denna veckan var det få svar och de flesta har svarat kortfattat.
Grattis Daniel, du är den förste som vunnit Sökmästaren två gånger!
Du har angett sökmetod och den Internetadress som du hittat information på. Informationen kommer från Ottenby fågelstation som är Sveriges äldsta och mest kända. Källan är alltså mycket bra. Du har också svarat att man ringmärker för att kartlägga fågellivet. Du kunde ha utvecklat detta ytterligare och berättat om vad det är man vill veta om fågellivet.




Veckans problem, vecka 6:

Hur tar man itu med miljö och nedskräpning på Hulfredsfestivalerna?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Emil Norrhage
Skola: Bäckahagen, Bandhagen

Svar: Cirka 2 000 funktionärer från lokala idrottsklubbar städar kontinuerligt camping- och festivalområdet. Plus att bemannade återvinningsstationer och självkomprimerande containrar är utställda.Det resulterar i färre transporter ut från området. Och att utsatta duschar med sjövatten kommer att spara på miljön.

Metod: Jag sökte på Evreka.com efter +Håll +Sverige +Rent och fick upp hrs.se Sedan kolla jag på fliken "Ett renare Sverige" och såg en länk som det stod "Hultsfredsfestivalen" på och där stod all fakta.

Lenas kommentar:
Bland skolorna som deltagit denna vecka är Grevåker, Östra Skolbyn, Kumlaby, Funkabo, Bäckahagen och många bidrag från Smedshagen. Ändå tar Bäckahagen priset för tredje veckan i rad med Emils tydliga svar.
Kom igen från andra skolor!

Emil, du anade tydligen att du skulle hitta svaret om du sökte efter webbplatsen för "Håll Sverige rent". Själv hade jag svårt att hitta just det dokument som du fick fram (http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=803). Det fanns under pressmeddelanden.
Du har inte bara "klippt och klistrat" utan valt lite bland texten som var ganska lång. Det är bra. Men kom ihåg att det är viktigt att uppge själva adressen där du hittar informationen.
Du har också kommit ihåg att sätta plustecken framför den första termen i din sökning. Många glömmer det.

Uppgifterna kommer från "håll Sverige rent" som är en stiftelse som är mycket känd med ett seröst uppdrag. Man behöver inte betvivla att det du hittar här är riktigt.

Denna veckan är det många som jobbat lite väl snabbt. Att tala om vilken metod man använder betyder att man bör ange sökmotor, eller katalog, och hur man sökt. Vilka termer har man använt och hur ser "söksträngen" ut? Man kan också berätta om det blev flera träffar som verkade vara bra och varför man valt den, eller de, träffar som man gjort. Det är också viktigt att fundera över sanningshalten i de svar man ger. Uppge också den eller de adresser som träffarna finns på. (tex. Http://www.....)




Veckans problem, vecka 5:

Hitta en webbadress där du kan lyssna på någon typ av nyckelharpa.


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Joel Averbo-Wallin
Skola: Bäckahagen, Bandhagen

Svar: Address = http://www.kultur.nu/Musik/Ovrigt/index.asp

Metod: Jag sökte på Google.com på " nyckelharpa + lyssna + online " och sen klickade jag på andra länken : Kulturnät Svergie. Dra ner en bit tills du kommer till ett sökfönster. Skriv " nyckelharpa " och klicka på första länken : "De låter som sommar" då kommer en sida upp,dra längst ner och klicka på nån av länkarna. Sidan varm organiserad och mycket trovärdig.

Lenas kommentar:
Det blir allt hårdare konkurrens i Sökmästartävlingen! Denna veckan fanns 64 godkända svar. Bäckahagenskolan som är mycket aktiv fick återigen en vinnare.
Många har sökt väldigt bra denna gången, de flesta med: nyckelharpa, ljud, lyssna och mp3 som exempel på söktermer.
Joel har använt tre relevanta söktermer (glöm inte att skriva plustecken även framför den första). Sidan hittade du genom Kulturnät Sverige, som administreras av Kulturrådet. Man måste tro att de kontrollerar alla sidor som de lägger på sitt nät. När du fick träff fick du göra ytterligare en sökning i deras egen sökmotor med lyckat resultat.
(En av er har gått direkt till avdelningen för ljudfiler på AltaVista. Det är mycket bra, men tyvärr heter den länk du hänvisar till " I play the guitar and sing".)




Veckans problem, vecka 4:

Vad ska en läkare undersöka innan har ger ett intyg för att man ska kunna hoppa fallskärm i Sverige?


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Jonathan Persson
Skola: Bäckahagen, Bandhagen

Svar: Eftersom de har skrivit så mycket om hälsoundersökningen som man bör göra, tar jag inte med allt... 1. Läkemedel. Läkemedel som nedsätter reaktionsförmågan får inte användas. Även vissa andra läkemedel kan vara mindre lämpliga. Det är viktigt att rådgöra med sin läkare (3.115). 2. Blodgivning. Du får gärna vara blodgivare, men undvik att hoppa under 24 tim efter blodgivning. 3. Hjärta, kärl. Flertalet hjärt- och kärlsjukdomar kan innebära risk vid hoppning och bör föranleda utredning.

Metod: Jag använde google för att söka och jag sökte såhär: +fallskärmshoppning +läkarundersökning Då hittade jag sidan:
http://www.sff.se/halsokrav.asp#ARUNDE. Där det står skrivet om vilka undersökningar som man bör göra innan man hoppar. Det går att kontakta dem som gjort sidan och den verkar trolig.

Lenas kommentar:
Det fanns väldigt många svar denna veckan och flera har gett ett utförligare än du har gjort. Du vinner bland annat därför att du angett korrekt sökmetod:  +fallskärmshoppning +läkarundersökning. Väldigt många glömmer att sätta plustecken framför den första termen i en sådan här sökning och skriver i stället: fallskärmshoppning +läkarundersökning.

Du har angett den Internetadress som du hittat svaret på. (Många glömmer bort detta). Du har angett ett bokmärke på sidan http://www.sff.se/halsokrav.asp, vilket man måste se som exakt! Det är bra! Svenska Fallskärmsförbundet måste man anse vara en trovärdig avsändare. Du har också kommenterat detta.

Du kunde ha förkortat ditt svar till rubriker så hade du fått med alla aspekter av läkarundersökningen. Många har gett ett fullödigare svar än du, men har förklarat sin sökmetod på ett svagare sätt och ibland inte uppgett Internetadress.




Veckans problem, vecka 3:

Var hittar du info om tatueringskonstens historia i Europa?
Ge en kort sammanfattning!


Grattis till veckans vinnare:

Namn: Daniel Johansson
Skola: Stenbockskolan, Ulricehamn

Svar: Tatueringskonster hör till människans ÄLDSTA konstformer. Den egna huden har sagts vara det första material som människa använde som underlag för sina teckningar. I början av 1700-talet kom tatueringskonsten hit till oss europeér. Det var kapten Cook, en engelsk sjöfarare och upptäcktsresande som rapporterade om de fantastiska "tatau"-motiv han sett bland infödingarna på Tahiti. Man har i de nordiska bronsåldersgravarna hittat tatueringsnålar...

Metod: Sökte på: tatueringskonstens historia på Evreka fick då fram en sida med Källan: http://w1.421.telia.com/~u42119624/tatueringshistoria.html

Lenas kommentar:
Du har gett det mest utförliga svaret samtidigt som du angett hur du sökt och den adress som du hittat svaret på.

Här finns dock stor anledning att kolla upp de "fakta" du nämner med en större sökning, eftersom du hittat svaren på en helt personlig hemsida. (http://w1.421.telia.com/~u42119624/tatueringshistoria.html). Du kan se att den är personlig genom att det står /~u42119624 i adressen. ( u står för "user").

Internet är ett fantastiskt verktyg för att "hitta saker" men tyvärr är inte allt som står på sidorna sant. Vem som helst kan skriva vad som helst på en sådan personlig sida - därför ska man vara kritisk.
I detta fallet står det till exempel: "I början av 1700-talet kom tatueringskonsten hit till oss européer. Det var kapten Cook, en engelsk sjöfarare och upptäcktsresande som rapporterade om de fantastiska "tatau"-motiv han sett bland infödingarna på Tahiti". Detta kan inte vara sant. Cook levde mellan 1728-79. (I ett annat svar från står det att Cook - som var engelsman- kom hem från Tahiti 1709, det vill säga 19 år innan han ens var född). När Cook levde kan man till exempel undersöka på www.brittanica.com, som är ett världsberömt uppslagsverk, eller i Nationalencyklopedin (NE) om skolan har abonnemang på den.
Jag tycker personligen att det är viktigt att skriva ner svaren med egna ord. Det kan synas dumt när de redan finns på nätet och det bara är att klippa och klistra. Men om man uttrycker sig med egna ord måste man läsa vad som står ordentligt och ser då mycket lättare om det är något man borde kolla upp bättre. Dessutom får man en bättre chans att minnas, om man själv bearbetar texten.
Den här veckan hade i stort sett alla svarat med "klipp- och klistra metod". Att kolla upp svaren noggrannare och jämföra olika träffar är jätteviktigt när det gäller den här typen av frågor. I anvisningarna till tävlingen skriver vi : "I svaret ska sökmetoden förklaras, med sökmotorer, sökbegrepp, resonemang kring sökvägar och värdering av resultatet". Det är ju också en sak som är fantastisk med Internet: Att man kolla på flera olika ställen och jämföra uppgifter med varandra! Vad kan man förmodligen lita på och vad kan man ifrågasätta?

Tips: Kolla alltid flera källor och jämför dem. Försök också lista ut vem som gjort sidan. Är det en privatperson, en organisation, en institution, en myndighet eller annat? En länk som kommer upp vid de sökningar (på engelska och svenska) går till "Skin deep- the art of the tatoo" (http://www.mariner.org/exhibits/tattoo/art01.htm). Den hör hemma på The Mariners' Museum i Virginia. En sådan avsändare kan man betrakta som trovärdig. Här finns en virtuell utställning om tatueringens historia som ger många fakta. Man kan hitta den både genom svenska och internationella sökmotorer.